We roepen regelmatig dat Brand New Day zo’n leuke club is, maar wat is daar nu precies van waar? Om dat te toetsen, laten we onze eigen Brand New Day’ers aan het woord. Dit keer: Gean.
Hoi Gean, wat doe je bij Brand New Day?
Ik ben samen met mijn collega’s de eerste Brand New Day’er met wie onze nieuwe klanten spreken! Dat betekent dat ik vooral uitleg geef over onze rekeningen en Brand New Day zelf, nog voordat mensen een rekening openen. Die uitleg is vrij breed: van de fiscale regeltjes van onze rekeningen tot onze beleggingsfilosofie.
Hoe ben je hier terechtgekomen?
Ik had hiervoor ook bijbaantjes in de sales, maar zit momenteel in een tussenjaar en zocht een baan die iets beter bij mijn interesses paste en met wat meer uitdaging. Ik vind economie en communicatie interessant en die twee komen hier mooi samen. Bovendien was één van mijn vrienden hier al werkzaam en hij was hartstikke enthousiast. Dus Tony, nogmaals bedankt daarvoor!
Je had dus al wat sales-ervaring. Waarin verschilt deze salesafdeling van de andere plekken waar je werkte?
Eigenlijk zijn we meer een informatieservice dan een salesafdeling. Het is zeker geen keiharde sales die we hier bedrijven. Voor ik bij Brand New Day kwam, was ik echt aan het verkopen voor werving- en verkoopbureaus. Daar werd ik aangemoedigd om allemaal manipulatietechnieken te gebruiken, want dat was goed voor de verkoopcijfers. Dat doen we hier absoluut niet. Closen is altijd ondergeschikt aan goed informeren. We bellen mensen nooit koud op, doen niet aan verkooptrucjes en krijgen geen gekke bonussen. Het salaris zelf is al hartstikke prima. Dat past bij Brand New Day: het belang van de klant staat altijd op één.
Geen gouden tips om mensen te overtuigen van onze beleggingsrekeningen dus?
Nee, helaas! Wij geven alle informatie, daarna moeten mensen zelf beslissen. Voor heel veel Nederlanders die vermogen willen opbouwen voor later zijn onze beleggingsproducten trouwens wel een goede keuze, want beleggen bij Brand New Day is redelijk foolproof.
Er werken ook veel studenten bij andere afdelingen binnen Brand New Day. Waarom koos jij voor de informatieservice?
Ik geloof serieus dat ik hier dingen leer die de rest van mijn leven nog van pas komen. Financiële kennis is natuurlijk hartstikke nuttig, maar over communicatie met klanten leer ik hier nog veel meer. En ik moet eerlijk zijn, het feit dat Tony hier al werkte maakte het nog net een stukje makkelijker.
Heb je een financiële studie nodig om hier terecht te komen?
Nee! Ik ben van mijzelf al geïnteresseerd in economie en financiën en dat is handig, maar helemaal niet noodzakelijk. Motivatie en een slimme kop vinden we hier een stuk belangrijker. Als je begint, volg je wat trainingen, maar de meeste kennis doe je on the go op. Het scheelt ook wel dat je hier werkt met slimme, gedreven mensen. Daardoor haak je snel aan op een hoog niveau.
Hoe ziet jullie team eruit?
Te mannelijk! We hebben welgeteld 1 vrouw in ons team, da’s natuurlijk veel te weinig. En nee: dat komt niet doordat we vrouwonvriendelijk zijn ofzo. Verder is ons team wel een redelijk bont gezelschap. Er lopen trouwens best wel wat fashionista’s rond, maar ook mensen op afgetrapte gympen en de sfeer is altijd goed, want iedereen kan goed met elkaar overweg. Wat we wel gemeen hebben is dat we allemaal jong en ambitieus zijn.
Een te mannelijk team dus. Is Brand New Day dan zo’n mannenbolwerk?
Nee, valt reuze mee. Onze afdeling is echt een uitzondering. Misschien omdat de term ‘sales’ vrouwen afschrikt, maar een ‘echte’ salesafdeling zijn we niet. We zijn een informatieservice; wij smeren hier echt niet koste wat kost onze producten aan jan en alleman aan.
Hoe saai is het om te werken bij een bank?
Het is niet saai, het is geestdodend. Nee hoor, haha. Verre van! Het werk is lekker afwisselend en je gaat hier qua kennis en communicatieve vaardigheden echt met stappen vooruit. En buiten het werk zijn er lekker veel borrels, feesten en teamuitjes. Want je leert je collega’s natuurlijk het beste kennen tijdens een verlengde vrijmibo op vrijdagavond om 20.30 uur.
Wat maakt werken bij Brand New Day leuk?
Klinkt cliché, maar je leert hier dingen waar je de rest van je leven profijt van hebt. Niet alleen mega belangrijke kennis over beleggen en allerlei fiscale regeltjes, maar óók op menselijk vlak is het enorm leerzaam. Brand New Day is ook niet bang om jonge mensen veel verantwoordelijkheid te geven, dat maakt het hier ook fijn werken. En ik zei het net al, maar m’n collega’s zijn jong, ambitieus en we hebben een gezellig team.
Wat zou je hier veranderen?
Hoger loon! Nee hoor, grapje. Het loon is hier hartstikke prima. Een sportschool in kantoor zou top zijn, dus daarvoor begin ik bij deze een lobby. Kan ik straks meteen controleren of die opschepperij van m’n collega’s op waarheid gebaseerd is. Ook zou het tof en nuttig zijn om als salesafdeling wat meer face-to-face contact met potentiële klanten te hebben.
Beleg jij zelf eigenlijk een beetje? Hoe?
Ja! Deels bij Brand New Day, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het ook erg leuk vind om een beetje te pielen met losse small cap-aandelen. Lijkt meer op gokken, maar is een leuke hobby. Al weet ik zelf ook best dat je het serieuze beleggen anders moet aanpakken. Gewoon lekker saai je geld in een indexfonds stoppen dus.
Waar staat Brand New Day over 10 jaar?
Brand New Day is een financieel fitte bank en we zijn met onze toegankelijke producten en lage kosten aantrekkelijk voor heel veel Nederlanders. Daarbij is mond tot mond-reclame voor ons echt nog steeds een lopend vuurtje: onze klanten zijn over het algemeen hartstikke tevreden en raden ons regelmatig aan bij vrienden en familie. Ik kan het weten, want ik krijg al die nieuwe klanten te spreken. Ik zie dus geen reden waarom we de komende jaren niet nóg harder gaan groeien.