We horen tegenwoordig steeds vaker verhalen over fraudeurs, scammers en andere duistere zaken waar u voor moet oppassen. Het lijkt wel alsof steeds meer mensen u geld willen aftroggelen. Maar uw geld staat veilig bij Brand New Day. We leggen u graag uit waarom.
Eisen en regels
Brand New Day is een bank. Dat betekent dat we aan (heel) veel eisen en regels moeten voldoen. Veruit de belangrijkste is dat we onder toezicht staan van De Nederlandsche Bank en uw geld onder het depositogarantiestelsel valt. Dat betekent dat uw spaargeld bij een faillissement van Brand New Day voor ieder bedrag tussen de € 0,01 en € 100.000 is beschermd. Hoeft u niets voor te doen.
Geld dat u via Brand New Day belegt, is op een andere manier beschermd. Het is namelijk juridisch afgescheiden van ons vermogen. Dat betekent dat u al uw beleggingen terugkrijgt bij een faillissement. Ongeacht de hoogte van het bedrag.
Wat doen we nog meer?
Het depositogarantiestelsel is mooi meegenomen. Maar dat beschermt uw geld natuurlijk niet tegen schorem en gespuis. Daarom doen we nog meer.
U kunt maar naar één tegenrekening geld overboeken
Wij zijn dus wel een bank, maar we bieden geen betaalrekeningen, creditcards en pinpassen aan. Uw geld kan maar in één richting onze bank verlaten, namelijk naar een vaste (tegen)rekening. En deze tegenrekening kan alleen maar op uw naam staan, nooit op naam van iemand anders. Als u uw tegenrekening wilt wijzigen, vragen wij u altijd om eerst een cent over te maken. Zo controleren wij of de nieuwe tegenrekening op uw naam staat. Het wijzigen van een tegenrekening duurt daarom ook twee werkdagen en niet vijf minuten. Check check dubbelcheck. Bovendien krijgt u als klant altijd bericht (sms en e-mail) als uw tegenrekening gewijzigd wordt. Even snel wat geld wegboeken naar een rekening van iemand anders kan dus niet. Nooit.
Dus: zelfs als oplichters toegang weten te krijgen tot uw rekening bij Brand New Day, is het uitgesloten dat ze uw geld naar hun eigen rekening wegboeken.
Tweestapsverificatie
Alléén een gebruikersnaam en wachtwoord is niet genoeg om toegang te krijgen tot uw Brand New Day-rekening. Om te verifiëren dat u het echt bent, is nog een tweede stap nodig – vandaar de naam de tweestapsverificatie. Dat houdt in dat u alleen toegang tot uw rekening krijgt als u ook toegang heeft tot uw telefoon. En een boef die uw inloggegevens heeft buitgemaakt, heeft dat niet.
Nog veiliger via de app
In 2024 hebben we die tweestapsverificatie bovendien verbeterd. U bevestigt nu dat u wilt inloggen in MijnBND door goedkeuring te geven in de app. Dat is net even iets veiliger dan sms omdat inloggen via de app niet onderschept kan worden.
De reden dat we graag willen dat u onze app downloadt, is niet zodat u elke dag de stand van uw beleggingen en spaargeld kunt checken. Dat is nergens voor nodig en raden we helemaal niemand aan. Lees hier waarom niet. Maar overschakelen naar tweestapsverificatie via de app is wél een goed idee, en dan mag u van ons heus af en toe in de gaten houden hoe uw geld bij ons groeit.
Brand New Day stuurt nooit linkjes via sms
Onze klantenservice is één en al vriendelijkheid. Maar via sms of whatsapp zijn we kortaf. Daar vragen we nooit naar uw rekeninginformatie of inloggegevens en houden we onze communicatie beperkt tot het versturen van eerdergenoemde controlecodes. Ook als u tweestapsverificatie via de app heeft geactiveerd sturen we op dit moment nog steeds een extra controle via sms. En we werken er hard aan om ervoor te zorgen dat dit straks ook via de app werkt.
- We vragen nooit om inloggegevens
- We sturen nooit linkjes naar een inlogpagina
- Hoogdringende berichtjes? Wees dan extra op uw hoede
U kunt ons bellen – zonder keuzemenu
Heeft u toch twijfels of vragen over de veiligheid van uw spaargeld of beleggingen bij Brand New Day – of wat voor vragen over Brand New Day dan ook – dan kunt u altijd onze klantenservice bellen of chatten. Binnen 20 seconden heeft u direct een leuk mens aan de lijn en kijken we met u mee, zeven dagen per week. Aan keuzemenu’s en robot-chatten doen we niet.
Meer informatie
We bieden geen betaaldiensten aan en hebben dus ook geen pinpassen – maar dat betekent niet dat we niet scherp zijn op cybersecurity. Als u meer vragen heeft over hoe u veilig kunt bankieren, vindt u hier meer informatie.