Wat moet ik doen als ik ben geëmigreerd of ga emigreren?
Geef dan uw nieuwe adres zo snel mogelijk door. Wijzig uw adres in MijnBND bij ‘Mijn gegevens’. Lukt het niet omdat het systeem het buitenlandse adres niet accepteert, mail dan uw nieuwe adres naar [email protected]. Onze klantenadministratie zorgt er vervolgens voor dat uw gegevens juist worden opgeslagen.
Emigreren kan ook gevolgen hebben voor uw belastingplicht. Vanaf uw vertrek bent u doorgaans (ook) belastingplichtig in uw nieuwe woonland. U krijgt daar een Tax Identification Number (TIN) toegewezen, ook wel Fiscaal Identificatienummer (FIN) genoemd. Dit nummer bent u verplicht om aan ons door te geven. U doet dit in MijnBND bij ‘Mijn gegevens’ onder de vraag “In welke (andere) landen bent u belastingplichtig?” Heeft u nog geen TIN ontvangen? Geen probleem. Zodra u het TIN wel heeft, kunt u deze alsnog doorgeven.
Houd ook rekening met een eventuele conserverende aanslag van de Belastingdienst. Dat is een belastingaanslag die u misschien krijgt na uw aangifte over het jaar van emigratie. Emigreert u dit jaar? Dan ziet u bij de aankomende belastingaangifte of dit voor u van toepassing is. Voor de belastingaangifte heeft u twee dingen nodig:
- De totale inleg op uw pensioenrekening(en) tot uw emigratiedatum;
- De waarde op uw pensioenrekening(en) op uw emigratiedatum.
Voor uw en ons gemak is verstandig om deze informatie kort na uw emigratie op te vragen. Hierdoor kunnen we alvast registreren dat u bent geëmigreerd, en kunnen we de gegevens snel voor u vinden. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice, via [email protected], de chat of telefonisch via 020-7585310.
