Phishing naar uw persoonlijke gegevens
Hoe werkt het?
Oplichters doen zich voor als Brand New Day en kunnen onder andere op de volgende manieren persoonlijke informatie van u proberen te achterhalen:
- U wordt via een valse e-mail of sms gevraagd op een bepaalde link te klikken
- U wordt in een e-mail gevraagd om een attachment met met schadelijke software te openen.
- U wordt in een telefoongesprek gevraagd naar codes of persoonlijke informatie.
Wat doet Brand New Day?
- Er zijn helaas een hoop manieren waarop criminelen informatie van u proberen te achterhalen. Om phishing tegen te gaan en onze klanten tijdig te kunnen informeren en waarschuwen, proberen wij zoveel mogelijk informatie te verkrijgen over e-mail, sms-berichten of brieven die zogenaamd uit naam van Brand New Day worden verstuurd. We zijn daarvoor dus deels afhankelijk van uw meldingen.
- Bij het inloggen in uw MijnBND maken we gebruik van een controlenummer per sms. Het is dan ook van groot belang dat het juiste telefoonnummer is gekoppeld aan MijnBND. Op deze manier maken wij het inloggen nog veiliger.
Welke e-mailadressen gebruikt Brand New Day?
- Brand New Day maakt gebruik van twee verschillende e-maildomeinen. E-mails die naar grote groepen klanten worden gestuurd, ontvangt u doorgaans vanuit het domein @e.brandnewday.nl. E-mails die alleen naar u gestuurd zijn – bijvoorbeeld een e-mail vanuit onze klantenservice – ontvangt u vanuit het domein @brandnewday.nl. Twijfelt u of een e-mail afkomstig is van ons? Neem dan gerust contact met ons op.
Hoe kunt u phishing herkennen?
Denkt u dat u misschien met phishing te maken heeft? We hebben een aantal tips voor u op een rij gezet:
- Staat er een link in het bericht dat u ontvangen heeft? Controleer dan of de link in het bericht daadwerkelijk naar de site van Brand New Day gaat.
- Brand New Day vraagt nóóit om uw wachtwoord in SMS of e-mailberichten.
- Controleer of het bericht taalkundig slecht is geschreven.
De website Veiligbankieren.nl heeft een aantal tips over het herkennen van een veilige website.
Heeft u mogelijk een phishingbericht ontvangen?
Denkt u dat u misschien een phishingbericht heeft ontvangen, bijvoorbeeld omdat u de afzender niet kent? Stuur het bericht dat u heeft ontvangen dan door naar [email protected]. Voldoet de mail niet aan een van bovengenoemde punten, maar komt deze toch verdacht over? Laat het ons alsnog weten! We voorkomen namelijk nog altijd liever dan dat we genezen. Twijfelt u over een mail en wilt u direct antwoord? Neem dan contact op met onze klantenservice.