Identificatie
Als bank zijn wij verplicht om de identiteit van onze klanten te controleren. Daarom vragen wij u om online uw identificatie te voltooien. U doet dit eenvoudig via een programma waarbij u een foto maakt van uw identiteitsbewijs en een gezichtsscan uitvoert met uw smartphone.
In onderstaand filmpje leggen we stap voor stap uit hoe dit werkt. Heeft u vragen? Bekijk dan onze veelgestelde vragen. Komt u er niet uit? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!
Waarom moet ik mij eigenlijk identificeren?
Waarom moet ik mij eigenlijk identificeren ?
Vanwege wetgeving (Wwft) zijn we verplicht uw identiteit te controleren voordat u een rekening kunt openen. Een erkende en gefaciliteerde aanbieder voert dit voor ons uit. Het geautomatiseerde proces is een efficiëntere én veiligere optie dan een handmatige controle door medewerkers. Een win-win dus! Uw gegevens worden uiteraard veilig opgeslagen en verwerkt volgens de AVG- richtlijnen.
Wat heb ik nodig om de identificatie te voltooien?
U heeft een geldig identiteitsdocument, een smartphone met camera en een goede internetverbinding nodig. U kunt een geldig paspoort, ID-kaart of rijbewijs uit Nederland of de EU gebruiken als identiteitsdocument. En dan ook echt uw fysieke, officiële document. Geen kopieën, screenshots of verlopen documenten.
Kan ik de identificatie op een computer doen?
De meeste stappen worden uitgevoerd op uw smartphone. Begint u op een laptop, dan krijgt u een QR-code om het proces op uw telefoon voort te zetten. De QR-code scant u met de camera van uw mobiele telefoon.
Waarom moet ik mijn locatie delen?
Eén van de controles tijdens de identificatie is het automatisch nagaan van uw locatie (geo-locatie). Daarmee controleren we of de identificatie plaatsvindt vanuit een logische en verwachte locatie, bijvoorbeeld in het land waar u woont of waar u de rekening aanvraagt.
Dit helpt om fraude op te sporen en te voorkomen, zoals pogingen tot identificatie vanuit onverwachte of verdachte locaties. De locatie wordt eenmalig en veilig gebruikt, en (natuurlijk) nooit gedeeld met anderen.
Kan ik de identificatie op een computer doen?
De meeste stappen worden uitgevoerd op uw smartphone. Begint u op een laptop of een desktopcomputer, dan krijgt u een QR-code om het proces op uw telefoon voort te zetten. De QR-code scant u met de camera van uw mobiele telefoon.
Waarom vragen jullie toegang tot mijn camera?
Wij moeten via een live gezichtsscan controleren of de persoon die de identificatie doorloopt dezelfde persoon is als waarvan het identificatiebewijs is gescand. Via de live gezichtsscan maakt u dus ter controle een foto van uzelf. Zonder cameratoegang kan de identificatie niet worden voltooid.
Mag ik een bril op tijdens de identificatie?
Nee, we raden aan uw bril tijdelijk af te zetten, omdat deze reflecties kan veroorzaken die de gezichtsherkenning verstoren.
Mijn gezichtsscan wordt steeds afgekeurd, wat doe ik fout?
Zorg voor een neutrale gezichtsuitdrukking, draag geen bril en kijk recht in de camera. Vermijd een drukke achtergrond, felle achtergrondverlichting en schaduw.
Ik heb mijn identificatiedocument geüpload maar krijg een foutmelding. Wat nu?
Controleer of het hele document zichtbaar is, zonder vinger ervoor. Maak daadwerkelijk een foto van uw identificatiesdocument en gebruik geen kopieën of foto's van een scherm.
Ik krijg een foutmelding maar weet niet waarom.
Sluit de browser of app en probeer opnieuw. Werkt het nog steeds niet? Neem contact met ons op.
Het laden duurt lang, wat nu?
Controleer uw internetverbinding. Sluit de sessie eventueel af en begin opnieuw via de link die u eerder hebt ontvangen.
Kan ik mijn identificatie opnieuw doen als het mislukt is?
Ja, in veel gevallen krijgt u vanzelf de mogelijkheid om een nieuwe poging te doen. Dan kunt u het direct nog een keer proberen. In sommige gevallen dient onze administratieve afdeling uw gegevens eerst te controleren.