BND-beleggenalgemeen-achtergrond

> Door klanten toevertrouwd vermogen + 37% naar € 4,4 miljard
> Nettowinst +219% naar € 11,7 miljoen
> Aantal rekeninghouders +15% naar 192.000
> Forse investering in marketing om groei verder te versnellen
> Beleggers bij Brand New Day niet onrustig door oorlog in Oekraïne

Brand New Day is ook het afgelopen jaar weer hard gegroeid. Het toevertrouwde vermogen van klanten steeg in 2021 met € 1,2 miljard tot ruim € 4,4 miljard (+37%), het totaal aantal rekeninghouders steeg met ruim 25.000 tot 192.000 (+15%) en de nettowinst steeg met maar liefst € 8 miljoen naar € 11,7 miljoen (+219%). Met de aanhoudende groei op de particuliere spaar- en beleggingsmarkt gaat Brand New Day steeds meer de concurrentie aan met Nederlandse grootbanken.

Focus op vermogensopbouw voor particulieren

Voor Brand New Day was 2021 ook een jaar van vernieuwde focus. Het nam definitief afscheid van de divisie voor bedrijfspensioenen, de PPI, die werd verkocht aan a.s.r. Ook werd gestopt met de levensverzekeraar. Door dat afscheid kan Brand New Day zich met haar bankvergunning helemaal richten op sparen, beleggen en pensioenen voor particulieren en zzp’ers.

‘Spaarzame’ Nederlander belegt steeds meer

In 2020 steeg de inleg op de beleggingsrekeningen van Brand New Day al flink; in 2021 alleen maar meer. Gemiddeld stortte iedere klant van Brand New Day in 2021 30% meer op zijn of haar beleggingsrekening dan het jaar ervoor. De spaarzame Nederlander neigt dus – natuurlijk ook gedwongen door lage of zelfs negatieve spaarrentes en hoge inflatie – steeds meer naar beleggen. Dat werd afgelopen jaar beloond: 2021 was een goed beursjaar en de klanten van Brand New Day behaalden mooie rendementen met hun (pensioen)beleggingsrekeningen.

Sinds de start van 2022 is het onrustig op de beurzen, gevoed door de oorlog in Oekraïne. Dat lijkt de klanten van Brand New Day niet te verontrusten, want de online bank ziet nauwelijks toename in het aantal geldopnames of inkomende belletjes en mails. “Onze klanten blijven ook bij zo’n daling dus rustig zitten en houden vast aan hun langetermijnstrategie. Het belang daarvan benadrukken we ook altijd in de communicatie naar onze bijna 200.000 rekeninghouders”, aldus Kalo Bagijn, CEO en oprichter.

Forse groei op de pensioenspaarmarkt

Op de pensioenspaarmarkt groeit Brand New Day hard. Het totale toevertrouwde pensioenspaargeld steeg met € 440 miljoen naar ruim € 1,2 miljard, een stijging van 58%. Die groei is bijna volledig te danken aan stortingen op de pensioenrekening-sparen en de lijfrente-uitkering. Brand New Day laat de markt voor vrij spaargeld links liggen en focust zich alleen op de spaarmarkt voor pensioenen, omdat dat spaargeld voor lange termijn vaststaat. Op de markt voor pensioenbeleggen voor particulieren en zzp’ers is Brand New Day ruimschoots marktleider. Verwacht wordt dat in 2022 die positie ook op de markt voor pensioensparen wordt bereikt. Daarmee is Brand New Day in 12 jaar uitgegroeid van brutaal zolderkamerinitiatief tot marktleider op de pensioenmarkt voor particulieren.

Kalo Bagijn, CEO en oprichter van Brand New Day: “Met een beperkt marketingbudget zijn we uitgegroeid uit tot marktleider in aanvullend pensioen. En we verwachten dat de groei op die markt alleen maar aanhoudt. Tegelijkertijd zien we dat steeds meer Nederlanders wel een buffer willen opbouwen voor hun oude dag, maar geen trek hebben in de fiscale regeltjes van aanvullend pensioen. Voor hen is onze vrije beleggingsrekening ideaal. We zijn daarom gestart met een serieuze marketingcampagne om ook deze doelgroep te overtuigen van onze beleggingsstrategie en voordelen. De komende jaren blijven we fors investeren. In onze naamsbekendheid, maar ook in onze producten en dienstverlening. We verwachten daarom alleen nog maar meer groei.”

Contact en toelichting

Voor contact en toelichting van Kalo Bagijn, CEO en oprichter, kunt u contact opnemen met:

Frans Gunnink
Pers- en mediarelaties