"Je wordt steeds beter, ik leer nog steeds nieuwe dingen!"
- Bericht geplaatst op: Laatst bewerkt: 14 dec 2023
We roepen regelmatig dat Brand New Day zo’n leuke club is, maar wat is daar nu precies van waar? Om dat te toetsen, laten we onze eigen Brand New Day’ers aan het woord. Dit keer: Thijs, een van de ongeveer 30 werkstudenten van de informatieservice.
Wat studeer je?
Ik zit in mijn laatste jaar commerciële economie. Dit jaar ga ik mijn scriptie schrijven. Vorig jaar heb ik een minor gedaan in beleggen en duurzaamheid. Dat was ook het moment dat ik naar Amsterdam verhuisde en een stage en bijbaan zocht. Zo ben ik bij Brand New Day terechtgekomen. Mijn stage en vervolgens baan hier sloten perfect aan bij mijn minor.
Wat wil je later worden?
Goede vraag. Dat vind ik heel lastig. Eigenlijk heb ik niet zo’n heel sterk beeld van wat ik na mijn studie wil doen. Ik vind sales heel leuk. Ik heb eerder sales gedaan bij een mediabureau, een heel ander soort bedrijf dus. Andere branches zijn ook interessant. Het is niet zo dat ik per se iets heel financieels wil blijven doen, ik sta er nog redelijk open in.
Hoeveel tijd heb je eigenlijk voor een bijbaan?
Ik werk minimaal 16 uur per week. Gelukkig zijn ze hier heel flexibel. Als ik méér kan werken, ben ik hartstikke welkom. Deze week werk ik bijvoorbeeld 20 uur. Maar de week erop kan het ook wel vier dagen zijn. Het ligt er een beetje aan wat in mijn rooster past.
Had je de materie snel onder de knie toen je hier binnenkwam?
Ja, ik had echt affiniteit met beleggen. Ik deed het zelf ook al, dus ik had wel een beeld van wat het inhoudt en wat je ermee kan. Alleen: pensioen, belasting… Ik moet eerlijk zeggen dat dat me nog niet veel zei.
Met de trainingen van Brand New Day had ik het allemaal best snel onder de knie. Je wordt ook goed begeleid; er wordt bijvoorbeeld regelmatig meegeluisterd in gesprekken. Zo word je steeds beter, ik leer nog steeds nieuwe dingen.
Ben je inmiddels de pensioen- en beleggingsexpert onder familie en vrienden?
Zeker. Op mijn verjaardag kwamen mijn oom en tante wel even vragen of ze iets bij mij konden regelen. Ik geef veel antwoorden op vragen en probeer mensen te helpen.
Waar ging je stageonderzoek over?
Wij spreken bij Brand New Day veel met potentiële klanten. Ik wilde weten hoe zij aankijken tegen de afspraken die we met ze maken. In hoeverre komen onze verwachtingen overeen? En hoe zouden we dat kunnen verbeteren? Om daar achter te komen, heb ik diverse onderzoeken gedaan, zoals enquêtes opstellen en de uitkomsten daarvan analyseren.
En?
We deden het eigenlijk al best goed. Maar we hebben bijvoorbeeld verschillende categorieën bij afspraken: overboekingen, jaarruimte etc. Eén van de conclusies van mijn onderzoek was dat we bepaalde mensen op die verschillende belafspraken zouden kunnen zetten. We hebben hier juniors, mediors en seniors op de afdeling rondlopen. Er is nu een duidelijke verdeling gemaakt in wie wat doet. En, als je er even niet uitkomt met een beller, naar wie je een gesprek het beste kunt doorzetten. Zodat daar geen verwarring over is.
Dat is aangepast naar aanleiding van jouw stageonderzoek?
Nou, misschien waren die ideeën er al. Maar het heeft het proces zeker versneld dat we daar scherp en alert op moeten zijn. Dat is wel heel erg leuk. De begeleiding door afdelingshoofd Richard was ook heel fijn.
Hoe vond je het eigenlijk om hier te werken?
Wat trof je aan? Toen ik solliciteerde, had ik geen idee. Ik dacht, nou, ik ga bij een bank werken. Maar het voelt niet als een bank. Het is onwijs gezellig met het team. Dat maakt het gewoon leuk om naar kantoor te komen. En daarnaast leer ik hier ook veel. Ik had geen ervaring met bellen of wat dan ook. Ik wilde heel graag wat meer commercieel leren communiceren met mensen. Dat heb ik hier heel erg ontwikkeld.
In welk opzicht?
Ik kon in het begin snel vastlopen, en wist niet altijd hoe ik op bepaalde dingen moest reageren. Dan schakelde ik al snel andere mensen in. Inmiddels heb ik geleerd dat bellers het helemaal niet erg vinden als je even wat navraagt. Of iets later ergens op terugkomt, zolang het maar met de juiste informatie is. En ik heb geleerd om goed te luisteren naar wat mensen zeggen. Ik was heel erg van het zenden en wat minder van het luisteren. Dat heb ik heel erg bij mijzelf ontwikkeld.
Daar heb je misschien in je privéleven ook nog wat aan.
Daar heb ik zeker wat aan!
Wat voor mensen krijg je aan de lijn?
Dat is heel verschillend. De ene persoon is echt op zoek naar het hele pensioenverhaal. Die weet niet wat aanvullend pensioen is. Dus dan gaat het van A tot Z: de belastingvoordelen, de jaarruimte, de reserveringsruimte, de spelregels. En de producten die wij bij Brand New Day aanbieden. Maar soms willen mensen alleen even een berekening maken van hun jaarruimte, om vervolgens zelf een rekening te openen. Sinds een paar maanden ben ik medior, waardoor ik ook overboekingen van nieuwe klanten mag doen. Het zogenaamde overstappen, inderdaad. Heel divers dus.
Hoe ben je medior geworden en hoe zijn de doorgroeimogelijkheden georganiseerd?
Na vijf maanden als junior kon ik medior worden. Daarvoor geldt een aantal criteria, zoals het halen van je sales- en productiviteitstargets en natuurlijk je inzet. Als medior krijg je meer verantwoordelijkheden, waardoor je kennis optimaal moet zijn. Daar zijn dus trainingen voor.
Er zijn allerlei doorgroeimogelijkheden bij Brand New Day, zolang je op de werkvloer een zekere mate van groei laat zien. Dat ligt natuurlijk voor een groot deel bij jezelf.
Kan je met elke beller uit de voeten?
Ik denk dat je steeds beter leert om iedereen te helpen. Iedereen is anders en sommige mensen hebben al wat meer kennis dan andere. Er zijn mensen met een heel duidelijk idee van wat ze willen, en niet alles kan. Er zitten best wel wat regels aan een pensioen. Niet elk bedrag is zomaar opneembaar, niet alles kan op elke manier worden uitgekeerd. We zoeken graag naar oplossingen, maar soms moet je mensen teleurstellen. Daar leer je mee omgaan, net als hoe je op verschillende manieren met mensen kunt communiceren.
Je bent van sales, dus je wilt natuurlijk het liefst aan het einde van een gesprek een rekening voor iemand afsluiten. Het liefste wel. Maar als ik iemand kan helpen die nog wat tijd nodig heeft om zelf uitzoekwerk te doen, is dat ook goed. Als die dan later weer terugkomt, is dat net zo fijn. Dan heb ik er niet zo veel problemen mee als er geen sale wordt gemaakt.
Daar word je ook niet op afgerekend?
Nee, zeker niet. Kijk, uiteindelijk is het doel natuurlijk om sales te maken. Maar wij staan ook voor optimale service. Dat is nóg belangrijker. En hopelijk volgt de sale dan vanzelf. Dat zie je ook wel gebeuren.
Heb je zelf een rekening?
Stel dat je na je afstuderen toch iets heel anders gaat doen. Blijf je dan gewoon rekeninghouder? Kijk, ik ben student dus ik leg nog geen pensioen in. Maar ik beleg wél bij Brand New Day. Het is ook een leuke manier van beleggen waar ik zelf niet zo heel veel voor hoef te doen. Omdat we alle fondsen en risicoprofielen al klaar hebben staan. Ik wil dat ook eigenlijk gewoon volhouden. Ik probeer elke maand iets te storten.