Brand New Day heeft een duidelijke visie op beleggen: lekker breed spreiden, lang de tijd nemen en vooral niet slimmer willen zijn dan de markt. Tegenwoordig klinkt het simpel, maar 15 jaar geleden was dat in het Nederlandse beleggingslandschap nog vrij ongewoon. We vragen Arend Jan Velsink, onze directeur beleggen, hoe Brand New Day tot de huidige beleggingsfilosofie kwam.
Hoi Arend Jan, hoe ben je in de wereld van het beleggen terechtgekomen?
Ik had tijdens m’n studie economie al snel het idee om iets met beleggen te doen, dus na het behalen van mijn diploma ben ik op de beurs beland als handelaar in futures bij een market maker. Dat is eigenlijk iemand die vraag en aanbod op de markt bij elkaar brengt.
Later ben ik zelf actief gaan handelen in futures op basis van een wiskundig model. Dat kostte veel tijd en energie, maar ik heb er lang m’n brood mee verdiend. Een hele technische, cijfermatige manier van handelen. Erg mooi werk.
Je verdiende dus geld door actief te handelen op de beurs. Waarom stopte je daarmee?
Ik had er nog best even mee door kunnen gaan, maar er knaagde al langer iets. Bij vrienden en familie stond ik vanwege mijn werk te boek als een beleggingsexpert. Zij belden mij dus al gauw op als ze eens een product van hun bank kregen aangesmeerd.
Toen kwam ik tot de conclusie dat daar een hoop rotzooi tussen zat. Ingewikkelde producten, torenhoge kosten, slecht gespreide fondsen, noem maar op. Dat ging om gewone mensen met serieus geld, dat bedoeld was voor de aflossing van de hypotheek of een pensioen.
Daar begon ik me over op te winden. En in precies dezelfde periode begon ik me te verdiepen in indexbeleggen. Dat was in Amerika al best groot, maar in Nederland was er nauwelijks iets over te vinden.
Wanneer was dat?
Rond 2004 of 2005, denk ik.
Je hebt je daarna dus nog een tijdje druk gemaakt.
Klopt. Ik deed er pas echt iets mee in 2008. Toen las ik ergens dat Kalo (oprichter van Brand New Day, red.) vertrok bij BinckBank. Hij had daar al de beleggingswereld opengebroken en wilde hetzelfde doen met de markt voor aanvullend pensioen. Niet lang daarvoor werd namelijk bekend dat veel Nederlanders waren bedonderd met peperdure woekerpolissen.
Ik maakte me om dezelfde dingen druk. Ik besloot hem dus te bellen en op die manier ben ik bij Brand New Day terechtgekomen. Dat was in 2008. In januari 2009 begonnen we officieel met de voorbereiding en een jaar later gingen we live.
Wat was jouw rol daarin?
Een solide beleggingsbeleid uitbroeden. Ik zat diep in de beleggingsmaterie en wist inmiddels het naadje van de kous wat betreft indexbeleggen, dus ik denk dat ik daar wel de juiste persoon voor was.
Wat deden jullie qua beleggen anders dan andere partijen?
Vrijwel alles. Zo mainstream als indexbeleggen nu is, zo zeldzaam was het toen in Nederland. Wie toen wilde beleggen in indexfondsen, moest heel goed zoeken. Wat wij deden – breed gespreide fondsen aanbieden en niet de markt proberen te verslaan, maar gewoon de markt volgen – was toen vrij ongewoon.
Zoiets als lifecyclebeleggen bestond in Nederland toen nog niet. En tussen de beleggingsproducten die grote instellingen aanboden zaten heel veel woekerpolissen, niet te begrijpen producten met slecht gespreide fondsen en torenhoge kosten.
Onze formule was wat simpeler: flink spreiden, verstandig omgaan met de risico’s en lage kosten aanbieden. Terug naar de basis.
Hoe reageerden andere partijen daarop?
Onze campagnes deden behoorlijk wat stof opwaaien. Onze beleggingsfilosofie niet. Veel Nederlanders geloofden nog altijd heilig in actief beleggen. Beleggen moet je aan de experts overlaten, was de gedachte. Dan maak je de meeste kans op een mooi rendement.
Het was toen ook makkelijk voor andere partijen om zich juist tégen het indexbeleggen af te zetten. Met indexbeleggen versla je nooit de beurs, en dus haal je niet het onderste uit de kan, was het idee.
Het probleem: het lukte ook toen geen enkel fonds om de beurs te verslaan. Misschien voor een jaartje of twee, maar zeker niet ieder jaar. Voor velen is dat nu gesneden koek, maar toen nog niet.
Inmiddels heeft indexbeleggen flink aan populariteit gewonnen. Wat was de ommekeer?
Dat is geleidelijk gegaan, maar het verbod op kickbacks uit beleggingsfondsen hielp wel mee. Financiële aanbieders kregen namelijk lange tijd een provisie voor het aanbieden van bepaalde fondsen.
Zij boden dus de fondsen aan waarmee zij zelf winst maakten, maar waarmee dat voor hun klanten nog maar de vraag was. Met het verbod op provisies uit beleggingsfondsen werd dat verleden tijd. Er was vanaf toen geen reden meer om bepaalde fondsen voorrang te geven.
Er kwamen dus meer indexfondsen in de etalage. Het aanbod werd groter, indexbeleggen kreeg zo meer bekendheid en tegenwoordig wordt het gros van de financiële producten aangeboden op basis van passief beleggen.
Is er in de tussentijd veel aan het beleggingsbeleid van Brand New Day getornd?
Nauwelijks. We hebben onze obligatiefondsen wat breder gespreid en de fondskeuze is wat ruimer. Er zijn namelijk altijd nog mensen die graag nét iets meer invloed op hun beleggingsportefeuille willen uitoefenen. Het echte gokken is bij ons trouwens nog steeds heel moeilijk, want onze fondsen zijn stuk voor stuk hartstikke goed gespreid.
Over dat gokken: waag je zelf nog weleens een gokje op de beurs?
Nee. Klinkt misschien saai, maar ik doe eigenlijk alleen mee aan spelletjes als ik een edge heb. Dus als ik van tevoren weet dat ik een grote kans maak om te winnen. Met ad hoc beleggingen aan- en verkopen heb ik dat niet. Dat geldt ook voor andere dingen, in het casino zul je mij niet vinden en zelfs voor een potje dobbelen of ander gezelschapsspel ben ik niet te porren.
Jij hebt de begindagen van Brand New Day meegemaakt. Hoe zag het bedrijf er toen uit?
In het eerste jaar zaten we met 8 man op een zolderverdieping in Utrecht. Met grote plannen, maar in de beginfase met weinig succes. Aan onze producten lag het niet: we konden zwart op wit maken dat mensen bij ons tienduizenden euro’s bespaarden. Toch keken veel Nederlanders nog de kat uit de boom.
Begrijpelijk, want er was weinig vertrouwen in de financiële sector. Dankzij onze goede service begon het op een gegeven moment te rollen. We hadden weleens wat opstartproblemen en kregen dan een belletje van een iets minder blije klant. Maar omdat onze klanten metéén iemand aan de lijn kregen én direct geholpen werden, sloegen ze van verbazing stijl achterover. Dat was toen namelijk vrij ongewoon in financieel Nederland. Uiteindelijk pakten die opstartproblemen dus misschien zelfs in ons voordeel uit.
Is Brand New Day in de jaren veel veranderd?
Los van de enorme groei: niet heel veel. Ja, we zijn nu een stuk professioneler en zijn van 8 naar zo’n 200 man gegaan, maar qua cultuur is er nog altijd veel hetzelfde.
Dat ondernemende is hier nog steeds belangrijk. En waar er bij veel andere financiële partijen vaak nog een gebaand carrièrepad voor je klaarligt, is dat hier niet zo. Wat goed is, komt hier snel. Mensen krijgen snel veel verantwoordelijkheid.
Jij zit hier inmiddels ruim 13 jaar. Wat maakt het zo leuk?
Dat ondernemende past bij me. Ik ben van begin af aan bij Brand New Day betrokken geweest en heb altijd de verantwoordelijkheid gehad over m’n eigen aandachtsgebied, samen met een klein team van specialisten. Dat is geen moment gaan vervelen.
En dat ondernemende zie je trouwens ook duidelijk terug bij andere Brand New Dayers. Daardoor heb je hier nog echt het gevoel dat je er als bedrijf samen de schouders onder zet. Dat maakt het bij Brand New Day, ook na 13 jaar, nog altijd heel prettig werken.
De risico’s van beleggen
Risicoloos beleggen bestaat natuurlijk niet en u kunt een deel van uw inleg verliezen. Lees meer over de risico’s en hoe u die kunt beperken.