Leveren duurzame fondsen minder rendement op?

“Als ik iemand kan helpen om zijn werk nog beter te doen, is dat heel erg leuk.”

We roepen regelmatig dat Brand New Day zo’n leuke club is, maar wat is daar nu precies van waar? Om dat te toetsen, laten we onze eigen Brand New Day’ers aan het woord. Dit keer: Richard Horn.

Hoi Richard, jij bent officieel head of sales-retail bij Brand New Day. Wat betekent dat in gewoon Nederlands?
Het klinkt inderdaad heel fancy, maar ik zeg al zelf altijd dat ik leidinggevende van de salesafdeling ben. En dat houdt in dat ik gewoon zoveel mogelijk rekeningen probeer te openen met mijn team. Simpeler dan dat kan ik het niet maken.

Heb je je vrienden en familie inmiddels ook allemaal een rekening bij Brand New Day aangesmeerd?
Absoluut, haha. Sommigen nog niet helemaal. Ik ben 28 en mijn vrienden zijn ook onder de 30, dus die zijn nog niet allemaal met hun pensioen bezig. Maar door mij wel meer dan pak hem beet vijf jaar terug, toen ik hier begon.

Je bent in die vijf jaar tijd opgeklommen van junior sales representative naar senior, naar teammanager, naar afdelingshoofd. Ben je zo’n carrièretijger?
Ja! Dat kan ik zonder blikken of blozen wel toegeven.

En uiteindelijk word je directeur?
Dat zou inderdaad wel mooi zijn!

Wat is eigenlijk het verschil tussen een teammanager en een afdelingshoofd?
Het belangrijkste verschil is dat een teammanager meer bezig is met het welzijn van het team. En dan bedoel ik de details, want het welzijn van het team is voor mij natuurlijk ook belangrijk en ik probeer die afstand te verkleinen. Je kunt als afdelingshoofd – head of sales, leidinggevende of hoe je het ook wilt noemen – wel leuke ideeën bedenken, maar soms werken die in de praktijk niet.

Een paar maanden terug had ik bijvoorbeeld iets bedacht wat op papier heel aardig leek. Totdat ik met het team ging meewerken. Want dat doe ik ook nog steeds, ik zit hier niet alleen maar een beetje leiding te geven. Ik kwam er al vrij gauw achter dat het proces dat ik had bedacht helemaal niet zo handig was. Dan is het aan de teammanager om te zeggen: luister vriend, wat jij wil is prima, maar dat gaat niet lukken en wel hierom. De teammanager is een belangrijk klankbord voor het afdelingshoofd.

Wat voor mensen krijgen jullie hier aan de lijn of in de chat?
Dat is heel verschillend. Ik had eens een directeur-grootaandeelhouder aan de telefoon. Hij verdiende iets van 2,5 tot 3 ton per jaar en had ook nog vermogen van een half miljoen waar hij wat mee wilde. Toen we klaar waren en ik ophing, kwam meteen het volgende gesprek binnen. Het was een vrouw die in de bijstand zat, en vroeg of ze ook 10 of 20 euro per maand mocht inleggen. Of wij dat oké zouden vinden. Want ze had het niet zo breed, maar wilde wel wat voor haar pensioen doen.

Dat was heel extreem. In het algemeen kan je zeggen dat zo’n 40% van de mensen die we spreken zzp’er is. Bijna evenveel mensen zijn werknemer met een bedrijfspensioen. Dus dat zijn mensen die hun pensioen eigenlijk wel geregeld hebben, maar nog onvoldoende. En daarvoor zijn ze bij ons aan het goede adres.

Waar hebben potentiële klanten de meeste vragen over?
De meeste vragen zijn op fiscaal gebied. Hoe werkt het belastingvoordeel? Hoe werkt dat met een belastingaftrek? Maar ook gewoon – voor ons in ieder geval – heel simpele vragen als: hoe werkt de inkomstenbelasting? Als ik het percentage zou moeten geven, zou ik zeggen dat 60 à 70% van de vragen over het fiscale stuk gaan. De rest gaat over beleggen: hoe belegt Brand New Day, waarom zou ik juist bij Brand New Day moeten beleggen? Dan vertellen we over onze filosofie, namelijk dat we heel erg op de kosten zitten. Op het rendement hebben we niet zo veel invloed. Maar op de kosten wel.

Hoe gaat het eigenlijk met de aanwas van nieuwe klanten?
De targets voor dit jaar halen we netjes. Of ik daar nog iets meer over mag zeggen? Niet echt. Dat we voorliggen op schema!

Je hebt een hoop werkstudenten rondlopen hier. Zijn die allemaal wel gekwalificeerd om serieuze financiële producten te verkopen?
Goeie vraag. Absoluut! Het zijn veelal studenten met een economische achtergrond. Dat gaat een beetje vanzelf natuurlijk: je bent een bank, dus je trekt economische studenten aan. Maar iedereen doorloopt hetzelfde trainingsprogramma. De één heeft misschien al wat meer financiële kennis, maar iedereen kan hier komen werken.

Mogen ze ook van de kunstacademie komen?
Ja hoor. Ik heb ook gewoon een geschiedenisstudent bij mij werken. Die vond het leuk om zich in deze materie te verdiepen. Ik heb hem met open armen ontvangen en hij doet het niet onverdienstelijk.

We maken er bij Brand New Day een punt van om te zeggen dat we geen advies geven. Waarom is dat en maakt dat jullie werk bij sales niet onnodig lastig?
We willen de laagste kosten bieden en die laagste kosten kan je niet bieden als je ook advies gaat geven. Want daarvoor moet je gecertificeerd personeel aannemen en advieskosten rekenen. En certificaten onderhouden, want je wordt periodiek getoetst. Dat geeft allemaal veel extra kosten.

Wat wij doen is mensen informeren, zodat ze zelf een goede afweging kunnen maken. Dat maakt het in die zin lastig, dat we moeten uitkijken dat we niet de grens overgaan. Als je ook maar een beetje sturende woorden gebruikt, ben je eigenlijk al aan het adviseren. We moeten daarvoor dus echt op onze qui-vive zijn. We kunnen ze van A tot Z vertellen hoe het werkt, maar de mensen moeten zelf beslissen.

Wat vind je het leukste aan je werk?
Dan wordt het toch zo’n clichéantwoord: de mensen. Vroeger, dus twee jaar terug, waren dat de mensen aan de telefoon. Als je iemand aan de telefoon hebt die geen idéé heeft en die niettemin echt verder kan helpen, is dat geweldig. Nu haal ik veel energie uit mijn collega’s. Als ik iemand kan helpen om zijn werk nog beter te doen, is dat heel erg leuk.

Ander voorbeeld, van een jaar terug. Het was druk, dus dan zit ik zelf ook gewoon aan de telefoon. Een junior zei opeens: Richard, ik heb nu iemand aan de lijn… geen idee wat ik hiermee aan moet. Mag ik dit gesprek aan jou doorzetten? Want het gaat niet helemaal lekker. Nou, geen probleem. Vind je het goed als ik wel meeluister? Ook geen probleem.

En toen had ik toch een heel leuk gesprek met deze beller. Uiteindelijk heb ik zelfs een rekening kunnen openen. Ik wist een vraag te stellen waarmee ik tot de kern kwam van wat de potentiële klant wilde. Dat was een eye-opener voor de junior die er niet uitkwam. Hij heeft diezelfde vraag daarna zelf ook meermaals gebruikt in gesprekken. Zo’n muntje zien vallen vind ik echt het leukste wat er is.

De risico’s van beleggen

Risicoloos beleggen bestaat natuurlijk niet en u kunt een deel van uw inleg verliezen. Lees meer over de risico’s en hoe u die kunt beperken.
Scroll naar boven