gold blue

Onderzoek: Nederlanders en hun vermogensopbouw

Onderzoek: Nederlanders en hun vermogensopbouw 

Vermogensopbouw: niet heel sexy, wel belangrijk. En omdat het ons nauw aangaat en u als klant van Brand New Day en tevens bewoner van een planeet waarop geld nog altijd het leidende ruilmiddel is ook, lieten we recent een marktonderzoek doen. Over Nederlanders en hun vermogensopbouw dus. Of Nederlanders en geld voor later. Of hoe u het ook wilt noemen. De resultaten leest u hieronder. 

Zzp’ers zetten minder geld opzij

U zet meer geld opzij voor later dan de gemiddelde Nederlander. Maar u bent klant bij Brand New Day en dus is dat nogal wiedes. U belegt of spaart tenslotte niet voor de kat zijn viool bij ons. Wel opvallend is dat zzp’ers gemiddeld wat minder bezig te lijken zijn met specifieke spaardoelen. Oók als we die groep vergelijken met de gehele beroepsbevolking. En dat is zonde, want juist voor zzp’ers is het belangrijk om regelmatig geld opzij te zetten door te beleggen of te sparen. Zij missen namelijk de vangnetten die mensen in loondienst wél hebben.

Waarvoor zetten Nederlanders geld opzij?

Brand New Day-ers beleggen meer 
En heus niet alleen in onze top of the bill-indexfondsen. Ten opzichte van de beroepsbevolking beleggen klanten van Brand New Day namelijk ook meer in vastgoed, cryptocurrencies of andere beleggingen. Opvallend is ook dat zzp’ers over het algemeen meer beleggen ten opzichte van de gehele beroepsbevolking.

Mannen beleggen trouwens (nog steeds) meer dan vrouwen doen. Een ongewenst voortvloeisel van de traditionele rolverdeling die gelukkig verandert, want we zien steeds meer vrouwen de beurs op gaan. Van alle vrouwen die beleggen, begon liefst 31% (inderdaad: dat is heel veel!) daar het afgelopen jaar mee. Ter vergelijking: van alle beleggende mannen startte 21% (ook veel) in het afgelopen jaar. Het verschil tussen beleggende vrouwen en mannen wordt dus kleiner. En beleggen is waanzinnig populair.

Waarin belegt Nederlanders?

Brand New Day-klant zijn = minder (pensioen)stress
Zo’n kekke pensioenrekening levert niet alleen heel veel belastingvoordeel op. Ook wat minder stress over het inkomen op de oude dag, zo blijkt. 23% van onze klanten maakt zich namelijk nul komma nul zorgen om zijn of haar pensioeninkomen. Bij zzp’ers ligt dit percentage op 21%, bij de gehele beroepsbevolking op 14%. 

Die zorgen lijken terecht. Een groot deel van de beroepsbevolking (44%) is straks namelijk afhankelijk van de AOW-uitkering. En die is niet bijster hoog. Ook veel zzp’ers hebben de overheid nodig om tijdens het pensioen rond te komen. En klanten van Brand New Day? Die hebben goed in hun snotje dat zo’n AOW-uitkering geen vetpot is. Ze bouwen tenslotte niet voor niets aanvullend pensioen bij ons op en zijn daarom straks veel minder afhankelijk van hun AOW.

Belangrijkste inkomstenbron tijdens pensioen

Zzp’ers stoppen eerder óf veel later

Relatief veel ondernemers verwachten lekker vroeg te gaan genieten van de oude dagVan de ondervraagde zzp’ers denkt namelijk 12% nog voor hun 60e levensjaar met pensioen te gaan. Ter vergelijking: bij de andere ondervraagde groepen ligt dit op 9%. Tegelijkertijd denkt zo’n 6% van alle zelfstandig ondernemers pas na hun 70e met pensioen te gaan. Dat kan twee dingen betekenen: óf ze zijn dolblij met hun werk – daar gaan we vanuit – óf ze hebben hun pensioen niet op orde. 
 

Wanneer denken Nederlanders met pensioen te gaan?

Politiek

Klanten van Brand New Day hielden – ten opzichte van zzp’ers en de gehele beroepsbevolking – tijden de meest recente verkiezingen minder rekening met de pensioenplannen van politieke partijen in hun stemgedrag. Dat betekent niet dat onze klandizie weinig politiek geengageerd is, want dat zijn ze natuurlijk wel. Het betekent volgens ons vooral dat ze zich niet zo druk maken omdat ze al zo’n mooi pensioenrekeningetje bij ons hebben. 

Qua kennis van het pensioenakkoord scoren onze klanten ook ietjes beter. Net iets vaker het journaal gekeken, misschien. Toch blijkt dat hele pensioenakkoord voor veel mensen nog een ver van hun bed-show. Slechts een kwart van de ondervraagden weet wat dat akkoord precies betekent voor hun eigen pensioen. 

Poltiiek en de coronacrisis

Welke invloed heeft de coronacrisis?

Relatief veel (23%) Brand New Day-klanten gaven aan dat de coronacrisis een positieve impact had op het besteedbare inkomen van hun huishouden. Dat leidde tot wat discussie hier op kantoor, want wat doen die mensen precies? Hebben ze belangen in grote pharmaceuten? Bestieren ze Nederlandse vakantieparken? Geven ze online bootcamps? We horen het graag. 

Poltiiek en de coronacrisis

Die coronacrisis bracht natuurlijk veel onzekerheid en nog meer ellende. Maar ook één positieve ontwikkeling:  veel mensen (ongeveer een kwart van de Nederlanders) zijn dankzij de crisis namelijk met meer aandacht naar hun pensioeninkomen gaan kijken. Dat proberen we met ons marketingteam al jaren teweeg te brengen, maar blijkbaar beheerst een besmette vleermuis dat kunstje beter dan wij.  

Invloed coronacrisis op inkomen Nederlanders

Nog een paar voetnoten voor wat duiding: 

  • Onder de mensen in de beroepsbevolking zijn uiteraard ook zzp’ers: deze groep geeft daarom een afspiegeling van de gemiddelde werkende Nederlander. 
  • Het onderzoek is uitgevoerd onder – in totaal – 1553 personen. 
  • We hebben het onderzoek lekker aan de professionals overgelaten: Markteffect heeft het voor ons uitgevoerd. 

Gratis abonnement ZZP Nederland  

Bent u zzp’er? Dan zorgt u zelf voor uw pensioenpot. Maar wat u nu en later precies met dat pensioenpotje kunt doen, is helemaal afhankelijk van hoe de wind in politiek Den Haag staat. Een partij die zich hard maakt in de Tweede Kamer voor de belangen van zzp‘ers is ZZP Nederland. Als u zich kunt vinden in hun standpunten voor zzp‘ers, kunt u via Brand New Day gratis lid worden tot het einde van dit jaar. Hier leest u er meer over.