Appeltje voor de dorst

Klanten aan de slag met inkomen van later

Klanten aan de slag met inkomen van later

Gerichte acties om klanten in beweging te krijgen. Door interesse te wekken en invloed te bieden op het inkomen van later: pensioen. “Bij Brand New Day Bedrijfspensioen willen we de betrokkenheid van onze klanten bij hun pensioen vergroten. Door in te spelen op life events of door samen te werken met onze klanten en adviseurs. Daarom organiseren we jaarlijks een klantactie voor werknemers die een pensioen bij ons opbouwen via hun werkgever,” zegt Brand New Day directeur Jan Willem Hoitsma.

Niet alleen om in beeld te komen bij klanten, maar juist om ze uiteindelijk invloed te laten hebben op later. “Bij Brand New Day Bedrijfspensioen werken we daarom met de 4 I’s van klantcommunicatie: interesse, informatie, inzicht en invloed,” vult PPI marketing en communicatie manager Reinder Busstra aan. “Die eerste stap is best een uitdaging, zeker bij een onderwerp als pensioen. Daarom zochten we de samenwerking met één van onze klanten: Big Green Egg.”

Interesse wekken via een klantactie

De interesse in pensioen koppelde Brand New Day aan de winactie. Als klanten eventjes tijd maakten voor hun pensioen, maakten zij kans op zo’n Big Green Egg. “Vorig jaar deden we dezelfde actie. Met de inzichten van toen, hebben we deze campagne verder aangescherpt. Met succes, want ruim 20% van de klanten klikte door naar onze website. Een mooi resultaat, zeker als je weet dat de benchmark voor het doorklikken vanuit een e-mail vaak slechts 2% tot 4% is. En vergeet niet dat we het nog steeds over pensioen hebben,” vertelt Busstra enthousiast.

Informatie bieden op onze website

“Sterker nog, uiteindelijk deed 15% van al onze klanten mee aan de actie. Na het aanmelden boden we informatie over de mogelijkheid om extra in te leggen voor later, zodat deze klanten later ook nog iets lekkers kunnen bereiden op de Big Green Egg. Dat deden we via een informatiepagina en een bevestigingsmail aan de klant. Uiteindelijk willen we dat klanten bewust aan de slag gaan om hun pensioen online te beïnvloeden via MijnBND.”

resultaten mijnbnd klantactie

Inzicht creëren via een online planner

“En dat is gelukt,” wijst Busstra naar de resultaten op MijnBND. “Zeker in de weken rondom de campagne. Uiteindelijk waren wekelijks vier keer zoveel klanten als normaal actief op het pensioenplatform. Daar krijgen zij inzicht in hun pensioensituatie door bijvoorbeeld het toekomstig inkomen en de toekomstige uitgaven te vergelijken via de pensioenplanner. De planner is rond de campagne trouwens ook bijna tien keer vaker ingevuld dan normaal.”

Invloed bieden op MijnBND

“Is er dan een pensioengat? Dan kunnen klanten in drie stappen online extra inleggen voor later, een waardeoverdracht uitvoeren of hun beleggingsprofiel wijzigen,” vervolgt Serge Harten, klantreismanager bij Brand New Day. “Dit is niet de enige campagne om werknemers te activeren om aan de slag te gaan met het pensioen via hun werkgever. Zo is sinds vorig jaar het aantal klanten dat extra inlegt voor later met bijna 40% gestegen. Een enorme groei. Toch moeten we als moderne pensioenuitvoerder onze klanten blijven activeren. Om klanten zo betrokken te houden bij hun toekomstige pensioensituatie.”

Het volgen van de 4 I’s van klantcommunicatie is dan ook belangrijk volgens Harten. Van het wekken van interesse tot en met het invloed hebben op later. “De actie met Big Green Egg is daarin een mooi voorbeeld natuurlijk. In e-mails en een enquête na afloop merkten we dat klanten écht actief bezig zijn gegaan met hun pensioen. Klanten beoordeelden deze actie trouwens met een ruime 8.”

“Iets om trots op te zijn,” zegt directeur Jan Willem Hoitsma. “Het is bijzonder om te zien hoe we dit, in nauwe samenwerking met pensioenadviseurs, met een klein en hecht team voor elkaar krijgen en daarbij altijd blijven denken vanuit de klant. Uiteindelijk wil de klant zelfredzaam zijn, daar helpen we graag bij.”

Klanten verbazen

Na een paar weken, vele aanmeldingen en klanten die echt aan de slag zijn gegaan met hun pensioen, werd de winnaar bekend. Alex Zwart won de Big Green Egg. “Ik win nooit wat,” zei de business analist van pensioenklant Dynamic Credit. “De laatste jaren ben ik al wel bewust bezig met later. Zo heb ik als particulier ook nog een beleggingsrekening bij Brand New Day.”

En omdat de samenwerking met Big Green Egg vooral een manier was om de interesse te wekken, verraste Brand New Day haar ook met een adviesgesprek van pensioenadviseur Bruijntjes. “Wat een leuke verrassing, fijn. Dat helpt me bij het plannen van mijn pensioen voor later. Bedankt!”

Reinder Busstra (links) en Serge Harten (rechts) verrasten Alex Zwart (midden) van Dynamic Credit met de Big Green Egg en een pensioengesprek van pensioenadviseur Bruijntjes.