Varken

Forse groei afgelopen jaar voor online pensioenbank Brand New Day

Forse groei afgelopen jaar voor Brand New Day

Winsten worden voor een groot deel geïnvesteerd in versnelling van de groei op de pensioenmarkt.

 

  • Groei toevertrouwd klantvermogen +38% naar €3,5 miljard
  • Groei nettowinst +55% naar €3,5 miljoen
  • Succesvolle uitbreiding op de pensioenmarkt met nieuwe pensioen-spaarproducten
  • Download het officiële persbericht

Brand New Day, aanbieder van aanvullende pensioenen voor particulieren en collectieve pensioenen voor bedrijven, is vorig jaar hard gegroeid. Ondanks dat er veel wordt geïnvesteerd in nieuwe producten en toekomstige groei steeg de nettowinst in 2019 met 55% naar € 3,5 miljoen en steeg het door klanten toevertrouwde vermogen met maar liefst € 1 miljard tot ruim € 3,5 miljard, een groei van 38%. De groei in toevertrouwd vermogen en nettowinst komt mede door de succesvolle lancering van nieuwe pensioen-spaarproducten voor particulieren: de pensioenrekening-sparen en de lijfrente-uitkering.

Kalo Bagijn, ceo en oprichter van Brand New Day: “In 2010 gingen we van start met Brand New Day. De teller eindigde dat jaar op 5.000 klanten en € 64 miljoen klantvermogen. Daarna is het hard gegaan. Afgelopen jaar groeide het vermogen dat onze 285.000 klanten bij ons aanhouden met ruim € 1 miljard. We verwachten de komende 5 jaar explosief te groeien. Enerzijds omdat we de vruchten gaan plukken van onze investeringen in het verleden in nieuwe pensioenmarkten en pensioenproducten. Zo bieden we sinds 2019 naast pensioen-beleggingsproducten ook pensioen-spaarproducten aan, een markt die enorm groot is en waar we nu hard op groeien. En anderzijds groeit door alle maatschappelijke onrust over ons pensioen het pensioenbewustzijn van Nederlanders, waardoor steeds meer particulieren en bedrijven ons weten te vinden.”

De gevolgen van de coronacrisis
Uiteraard heeft de coronacrisis ook impact op Brand New Day, zowel operationeel als financieel. Banken zijn verplicht om een getest business continuity plan in de kast te hebben liggen als door calamiteiten alle activiteiten per direct moeten uitwijken naar een andere locatie. De waarde van het maken van zo’n plan heeft zich deze crisis wel bewezen, want vanaf vrijdag 13 maart werken bijna alle medewerkers van Brand New Day vanuit huis en zit er bijna niemand meer op kantoor. Omdat de hele technologie van Brand New Day in de cloud is gebouwd, kunnen medewerkers vanaf elke locatie met een computer hun werk doen en klanten helpen. De dienstverlening en alle processen lopen daarom onveranderd door.

De financiële impact voor Brand New Day is afhankelijk van de lengte en nasleep van de crisis en daar is voor nu dus nog weinig over te zeggen. Brand New Day heeft een robuust businessmodel dat door het betreden van nieuwe delen van de pensioenmarkt de laatste jaren bestendiger is geworden tegen crisis. In het collectieve bedrijf is de impact van de crisis gering, omdat bij bedrijfspensioenen een groot deel van de omzet uit vaste administratiefees bestaat. Bij het individuele bedrijf is een deel van de omzet gerelateerd aan het belegde vermogen dat de particuliere klanten op hun rekening aanhouden, waardoor de gedaalde beurskoersen van de afgelopen weken impact hebben op die omzet. Een ander deel van de omzet van het individuele bedrijf komt uit het rentebedrijf van de bank en dat is afhankelijk van het spaargeld dat particuliere klanten op hun rekening aanhouden en de rentemarge die daarop gemaakt wordt. Dit deel van de omzet is ook vrijwel niet gevoelig voor de huidige crisis.

Uitgebreide informatie
In onze toelichting leest u alle details over de cijfers en de ontwikkelingen in 2019.

Contact en toelichting
Kalo Bagijn, ceo en oprichter

T               020 – 75 85 380
E               kbagijn@brandnewday.nl
I                www.brandnewday.nl

U kunt het officiële persbericht hier downloaden.