apple blue

Brand New Day mikt op startups en scaleups voor gezamenlijke groei

Brand New Day mikt op startups en scaleups voor gezamenlijke groei

Online pensioenbank Brand New Day groeit de laatste jaren fors. Komend jaar wil de voormalige Challenger 50 met zijn bedrijfspensioenen de grootste premiepensioeninstelling (PPI) van Nederland worden. De uitdager van grote verzekeraars ziet veel startups en scaleups zich bij hen aansluiten. ‘Ondernemers werken graag met andere ondernemers’, merkt Jan Willem Hoitsma, directeur van de PPI.

Brand New Day ontstond in 2010 op de smeulende puinhopen van de woekerpolisaffaire. Oprichters Kalo Bagijn en Thierry Schaap zagen dat consumenten veel te veel betaalden voor een intransparant product dat ze vaak helemaal niet nodig hadden. En dan was het klantcontact ook nog eens van bedroevend niveau.

Een soortgelijke situatie troffen zij een decennium eerder aan in de beleggingswereld. Bagijn en Schaap richtten toen BinckBank op om de concurrentie met de grootbanken en hun torenhoge beleggingscommissies aan te gaan. De pensioenverzekeringswereld mocht ook wel eens opgeschud worden, vonden ze.

De ondernemers begonnen, zoals het een startup betaamt, op een zolderkamer met eigen spullen en Ikea-meubilair. Negen jaar later zijn er ruim 200 mensen in dienst. Brand New Day is nu een pensioenbank voor particulieren en heeft eind 2011 een vergunning als premiepensioeninstelling (PPI) gekregen. Sinds die tijd bieden ze bedrijfspensioenen aan. Tot dan mochten alleen pensioenfondsen en verzekeraars dat. Met meer dan 50% lagere kosten dan de traditionele aanbieders maakte het bedrijfspensioen van Brand New Day een vliegende start.

Inmiddels hebben ruim 5.000 bedrijven hun bedrijfspensioen aan Brand New Day toevertrouwd. En dat aantal neemt snel toe, zegt Hoitsma, directeur van de PPI. ‘Elk jaar groeit het klantenaantal met double digits. In 2019 zijn er iets meer dan 1.100 nieuwe werkgevers en zo’n 15.000 nieuwe werknemers klant geworden. Voor volgend jaar verwachten we een groei met nog meer nieuwe klanten dan afgelopen jaar.’

Flexibiliteit en snelheid

Hierbij moet de groei voor een belangrijk deel van startups en scaleups komen. Volgens Hoitsma helpt het dat Brand New Day nog voor ruim 40 procent in handen is van het management. ‘Als ondernemers van een snelgroeiend bedrijf weten we wat startups belangrijk vinden, namelijk flexibiliteit en snelheid’. Om dat laatste mogelijk te maken kan bij Brand New Day heel veel online geregeld worden. Waar het bij traditionele pensioenuitvoerders soms een half jaar kan duren om een pensioenregeling gestart te krijgen, belooft uitdager Brand New Day de boel binnen maximaal een maand up and running te hebben. Wil je de snelheid en het gemak zelf ervaren? Download de brochure en kom in contact met Brand New Day.

Pensioenlasten maken doorgaans 10 tot 15 procent van de totale salarislasten uit. ‘Wij bieden startups een flexibele pensioenfaciliteit die kan aanvangen met 1 procent van de salarissom en vervolgens meegroeit met de onderneming’, legt Hoitsma uit.

Toekomstplanning van medewerkers

Doorgaans kloppen startups aan voor een pensioenoplossing als ze enkele jaren bestaan en ongeveer vijf medewerkers hebben. Deze wens is vaak ingegeven door zowel ondernemer als medewerker. “Soms is er een medewerker die ineens vraagt naar de pensioenregeling omdat ze nadrukkelijker over de toekomst gaan nadenken, bijvoorbeeld omdat het ouderschap zich aandient”, zegt de directeur. “Maar bij startups heerst doorgaans een sterk groepsgevoel. Er leeft de wens om goed voor elkaar te zorgen”, zegt Hoitsma.

“Met het bedrijfspensioen van Brand New Day kunnen ondernemers en hun medewerkers gebruikmaken van een online pensioenplatform en pensioenplanner. Daar krijgen medewerkers inzicht in hun pensioensituatie. Dat doen we door informatie van mijnpensioenoverzicht.nl te combineren met hun Brand New Day-bedrijfspensioen. Zo hebben medewerkers direct inzage in al hun pensioenpotjes en toekomstige AOW. Een medewerker krijgt door een samenwerking met NIBUD ook heel gemakkelijk een beeld bij zijn uitgaven en ziet meteen of er een tekort is op de pensioendatum. Blijkt dat iemand meer nodig heeft omdat hij een grote wereldreis wil maken, dan kan er met een paar muisklikken fiscaal voordelig bijgespaard worden. In de nabije toekomst bouwen we dit platform uit zodat de medewerkers de op- en afbouw van hun hele vermogen kunnen managen.”

In de huidige krappe arbeidsmarkt wordt een goede pensioenregeling ook steeds vaker ingezet als middel om personeel te werven en behouden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat werknemers een goed pensioen, na het salaris, de belangrijkste arbeidsvoorwaarde vinden. “Logisch”, vindt de directeur. “Het is immers uitgesteld salaris en dat klinkt minder stoffig dan pensioen.”

Startupgevoel

Ondanks de snelle groei wil Brand New Day op alle vlakken het startupgevoel houden. En niet alleen omdat dat gezellig is. Hoitsma weet dat ondernemers huiverig zijn voor grote, logge organisaties. “Ons uitgangspunt is nog steeds: calvinistisch in kosten, bourgondisch in service. Daarom hebben we geen luxe pand op de Zuidas, geen exorbitante salarissen en houden we de beleggingskosten laag door op wetenschappelijke basis te beleggen.”

De directie is altijd aanwezig op de werkvloer en klanten krijgen direct iemand aan de telefoon zonder zich door een keuzemenu te worstelen. Maar het startupgevoel zit niet alleen in de kosten en klantvriendelijkheid. “We geloven in wederzijdse verbindingen met onze klanten, we willen een partnerrelatie”, zegt Hoitsma. Brand New Day is dan ook klant bij veel van haar klanten. “Zo gebruiken we de salarissoftware van onze klant NMBRS. En het gaat zelfs verder. We drinken onze koffie van Pertazza en werken samen met Navara om ons online pensioenplatform future proof te houden. We geloven in het versterken van elkaars proposities. Klanten laten we altijd meedraaien in een pitch.”

Geen klanten, maar ambassadeurs

Om de band met klanten verder te versterken organiseert de pensioendisrupter ook events over onderwerpen die raken aan ondernemerschap, zoals growth hacking en het optimaliseren van leadgeneratie. Vanzelfsprekend doet Brand New Day dat niet louter uit goedertierenheid. Ook de disruptor wil gewoon winst maken. “Maar wij geloven dat je van klanten ambassadeurs moet maken”, vertelt Hoitsma. “We vragen ook aan klanten of ze ons actief aanbevelen bij anderen. Zo’n 40 procent zegt dat ze ons al eens hebben aangeraden bij anderen”, zegt de directeur trots.

En blije klanten zorgen bij Brand New Day voor blije medewerkers. Want het bedrijf organiseert elke maand een complimentenborrel. Alle complimenten die het bedrijf per chat, WhatsApp, mail of LinkedIn ontvangt, worden verzameld en geanonimiseerd. Voor iedere pluim gaat er 10 euro in de borrelpot. Als die op is moeten de medewerkers zelf hun drankjes betalen. Klachten worden niet in mindering gebracht. ‘Een klacht is de ultieme mogelijkheid om een compliment te krijgen. Het ligt eraan hoe je er mee om gaat.’

Challengers

De focus op ambassadeurs en partners betaalt zich uit. De voormalige Challenger 50 (2010) mag inmiddels de nodige succesvolle startups en scaleups tot haar klanten rekenen zoals WeTransfer, Picnic (Challenger van het jaar 2015) , Shypple (startup van het jaar 2018) en Sprout Challengers als Viisi, Mapiq en Bux. Dit jaar zijn Brand New Day en Sprout dan ook een partnerrelatie gestart, waar startups en scaleups direct van profiteren. Via Sprout krijgen zij een speciale partneraanbieding.

Wil je meer weten over Brand New Day en wat ze voor je kunnen betekenen? Download dan de brochure op de Sprout partnerpagina.

Bron: Sprout.