apple blue

De 4 I’s van pensioencommunicatie

Klanten in beweging krijgen voor hun pensioen

Waar begin je als het gaat om communicatie over niet-alledaagse producten of diensten? Een uitdaging waar we bij Brand New Day dagelijks mee te maken hebben. We willen dat klanten op tijd weten of zij later voldoende inkomsten hebben voor behoud van hun levensstandaard. Maar om klanten in beweging te brengen voor hun pensioen is soms best een beetje lastig. Daarom gebruiken wij de 4 I’s van pensioencommunicatie.

Wat zijn de 4 I’s van Brand New Day?

Hoewel 42% van onze klanten ons al eens actief heeft aangeraden bij anderen, zien we dat de interesse van werknemers nog een prikkel kan gebruiken. Met de 4 I’s van pensioencommunicatie zorgen we ervoor dat klanten geïnteresseerd raken om na te denken over hun pensioen én uiteindelijk actie ondernemen.

1. Interesse wekken

We willen onze klanten (en niet-klanten) interesseren in pensioen. Zowel voor particulieren als voor werkgevers die een bedrijfspensioen willen afsluiten. Het wekken van interesse is een logische maar uitdagende stap.

Zo geven we werknemerspresentaties bij onze klanten, sturen we gerichte pensioeninformatie en maken we infographics om pensioeninformatie interessanter en leuker te maken. Zoals dat bij ons past, proberen we klanten te verbazen. Door ludieke acties of in te spelen op de actualiteit en Wij communiceren daarin net even anders dan dat deelnemers gewend zijn. Zo interesseren wij deze klanten met een knipoog om na te denken over later.

2. Informatie geven

We hebben de aandacht van onze klanten. De volgende stap is om informatie te geven dat aansluit bij de wensen en behoeften van de klant op dat moment. Oftewel: inspelen op de actualiteit. Dit doen we met blogs, webinars, video’s, een helpcenter en informatie op MijnBND. Voor veel klanten is dit ook het moment om te bellen of een mailtje te sturen. We bieden zoveel mogelijk informatie en hebben kundige en vriendelijke mensen in dienst die onze klanten graag verder helpen.

3. Inzicht creëren

Als klant heb je soms zoveel informatie gekregen dat je het overzicht kwijt bent. Zie het als de eerste dag bij je nieuwe baan. Je krijgt zoveel informatie, dat je eigenlijk niet meer weet wat er van je verwacht wordt. Daarom is het belangrijk om alle informatie bij elkaar te voegen en de klant inzicht te bieden. Zo werkt de pensioenplanner op MijnBND ook. Door informatie als toekomstig inkomen en toekomstige uitgaven tegenover elkaar te zetten bieden we inzicht in zijn of haar eigen situatie.

4. Invloed bieden

In de laatste stap bieden we klanten handelingsperspectief om in actie te komen en invloed te hebben op hun persoonlijke financiële toekomst. Klanten willen steeds meer zelf in eigen hand hebben en niet afhankelijk zijn van anderen. De mate van zelfredzaamheid neemt toe. Door de mogelijkheid om extra in te leggen voor later of bijvoorbeeld hun beleggingen aan te passen bieden wij klanten die mogelijkheid.

Door klanten stap voor stap mee te nemen in onze communicatie, willen we dat klanten op tijd weten of zij later voldoende inkomsten hebben om hun levensstandaard te behouden. Van interesse tot het online plannen van hun toekomst.