De omzetting naar Brand New Day Bank

Uw klanten krijgen straks een rekening bij Brand New Day Bank. Dat is een administratieve omzetting waarvan u hoogstwaarschijnlijk weinig merkt, maar die uw klanten wel enkele voordelen oplevert: sneller handelen, geld in euro’s aanhouden op de rekening en meer fondsen om in te beleggen. Zo’n omzetting levert misschien wat vragen op. Bij u óf bij uw klant. Op deze pagina vindt u daarom alle benodigde informatie terug.

Welke rekeningen worden omgezet?

Alléén rekeningen waarmee belegd wordt en die nog geen eigen IBAN hebben, worden omgezet. Als u in de adviseurstool inlogt en op het tabblad ‘Klantenoverzicht’ klikt, dan verschijnen automatisch de beleggingsrekeningen van uw klanten. U ziet daar, onder het kopje ‘Rekeningnummer’, de rekeningnummers. De omzetting geldt alléén voor rekeningen met een zeven- of achtcijferig productnummer. Rekeningen met een eigen IBAN (beginnend met NL**BNDA) hoeven dus niet te worden omgezet. De volgende type rekeningen kunnen worden omgezet:

  • De Pensioenrekening-beleggen
  • De Beleggingsrekening
  • De Hypotheekrekening
  • De Gouden handdruk rekening
lamp2_BLUE_D

Dit kunnen uw klanten verwachten

Hieronder vindt u een overzicht van de mails die uw klant straks van ons krijgt.

Benieuwd naar de e-mails?

Benieuwd naar de inhoud van de mails die we naar uw klanten sturen? Hieronder vindt u iedere mail terug.

phone_BLUE_D

Uw klanten alvast informeren?

Uw klant ontvangt dus behoorlijk wat mails van ons over de omzetting. Maar misschien vindt u het fijn om hem of haar zelf alvast te informeren. Da’s niet noodzakelijk is, maar wel een stukje extra service naar uw klanten toe. Daar helpen we u graag een handje mee en daarom schreven we alvast een kant en klare mail die u kunt gebruiken. U vindt de mail via de link hieronder.

De voordelen

Sneller handelen, meer fondsen om in te beleggen, geld in euro’s aanhouden: zo’n bankrekening brengt een hoop (positieve) veranderingen met zich mee. De belangrijkste hebben we op een aparte pagina voor uw klanten samengevat.

eggs_dark_blue
hammer_BLUE_D

Aanvullende identificatiestappen

Is de rekening succesvol omgezet? Dan vragen wij uw klanten om in te loggen in MijnBND om daar wat gegevens te controleren en een aantal vragen over hun identiteit te beantwoorden. Dat is trouwens gebeurd in een handomdraai. We laten aan iedere klant vooraf even weten welke vragen we gaan stellen.

Veelgestelde vragen

Zit u nog met wat vragen over de omzetting naar Brand New Day Bank? Dan beantwoorden we die – hopelijk – hieronder voor u.

Worden de rekeningen van al mijn klanten tegelijk omgezet?

Waarschijnlijk niet. Om de druk op onszelf en op u – we willen voorkomen dat u wordt overspoeld met vragen – zoveel mogelijk te verlichten, zetten we de rekeningen van onze klanten gefaseerd om. Het kan dus heel goed voorkomen dat sommige van uw klanten eerder een bankrekening krijgen dan anderen

Laten jullie het weten als de rekeningen van mijn klanten zijn omgezet?

Ja, u ontvangt een bericht van ons wanneer de rekeningen van uw klanten zijn omgezet. We versturen u dan ook een bestand toe met alle klanten die vanaf dat moment zijn omgezet. In dat bestand vindt u ook de oude productnummers en de nieuwe rekeningnummers van uw klanten. De nieuwe rekeningnummers vindt u straks uiteraard ook terug in de adviseurstool.

Na de daadwerkelijke omzetting duurt het nog maximaal 3 werkdagen voor u weer wijzigingen voor uw klanten kunt doorvoeren.

Kan ik tijdens de omzetting gewoon in de adviseurstool inloggen?

Uiteraard. Wel kunt u straks tijdelijk geen wijzigingen invoeren in de adviseurstool voor klanten die worden omgezet naar Brand New Day Bank. Dit duurt vanaf 3 werkdagen voor de omzetting tot en met 3 werkdagen erna.

Kan ik iets voor mijn klanten betekenen tijdens de omzetting?

We willen u zeker geen extra werk bezorgen. Het informeren van uw klanten nemen wij daarom op ons, zodat u gewoon kunt blijven doen waar u goed in bent: adviseren. Het is natuurlijk wel handig als u op de hoogte bent van de voordelen en voorwaarden van de omzetting. Dat komt – gezien het feit dat u deze pagina doorneemt – wel goed.

Wat merkt mijn klant precies van de omzetting?

Wij sturen uw klant over de omzetting naar Brand New Day Bank in totaal vijf mails, waarin we hem of haar informeren over de voortgang van die omzetting. Bovendien kan uw klant straks enkele werkdagen niet inloggen in MijnBND. Dit is helaas noodzakelijk om alles soepel te laten verlopen. We leggen dit uiteraard allemaal uit in de mails die uw klant van ons ontvangt.

Verandert er iets in de adviseurstool?

Onze tool voor het openen van nieuwe rekeningen ziet er straks een stuk strakker uit. We sturen u uiteraard even een mail wanneer dit precies gebeurt. In de klantbeheerpagina verandert er zo min mogelijk. Wel ziet u straks een ander rekeningnummer bij uw klanten staan. Momenteel ziet u nog een zeven- of achtcijferig rekeningnummer. Na de omzetting vindt u hier een IBAN. Het invoeren van wijzigingen voor uw klanten werkt straks nog gewoon hetzelfde.

Blijven mijn klanten dezelfde kosten betalen?

Ja, natuurlijk. Wel verandert er wat in de manier waarop we die rekenen. Momenteel betaalt uw klant beheerkosten. Die kosten bestaan uit de fondskosten (variërend van 0,15% tot 0,26% per jaar) en de servicekosten (0,44% per jaar) en worden verrekend met de koers van de fondsen waarin uw klant belegt. De fondskosten blijven we verrekenen in de koers. De servicekosten worden straks ieder kwartaal in rekening gebracht over het voorgaand kwartaal. Hiervoor verkopen we participaties uit het fonds dat op het moment van verrekening de meeste waarde heeft. Staat er op het moment van afschrijven geld in de Cashallocatie? Dan onttrekken we de servicekosten altijd daaruit. Uw klant kan de afschrijving van de kosten altijd terugzien in MijnBND.

Blijven mijn klanten in dezelfde fondsen beleggen?

Uw klanten beleggen straks in fondsen van Brand New Day Bank. Dit betekent dat wij hun huidige beleggingen gaan verkopen en vervolgens nieuwe beleggingen aankopen in bankfondsen. Uw klant loopt hierbij uiteraard geen koersrisico en de bankfondsen zijn identiek aan de huidige fondsen. Uw klanten beleggen straks dus in precies dezelfde aandelen of obligaties en behalen straks exact hetzelfde rendement als ze nu doen.

Op het bovenstaande zijn enkele uitzonderingen. Belegt uw klant in één van de volgende fondsen?

  • BND Emerging Markets Indexfonds
  • BND Euro Staatsobligatiefonds Lang
  • BND Euro Staatsobligatiefonds Lang Inflatie

 

Dan gaan we zijn of haar geld op een iets andere manier beleggen. Dat doen we uiteraard alleen omdat we denken dat uw klant daar profijt van heeft. Hier leest u meer over de bovenstaande uitzonderingen.